Nowo wybudowana hala kadłubowa jest nie tylko największym budynkiem na terenie Stoczni Wojennej, ale też jednym z największych budynków tego typu w Europie. To w niej przeprowadzany będzie proces integracji platformy, to jest z wcześniej zbudowanych bloków i mega bloków powstanie kadłub przyszłego ORP Wicher oraz dwóch pozostałych fregat dla MW RP. Jej budowa rozpoczęła się w marcu 2023 roku, a jeszcze w grudniu 2023 roku osiągnięto najwyższy punkt konstrukcyjny przyszłej hali.
Dokładne wymiary budynku przedstawia Maciej Poprawski Dyrektor Operacyjny w PGZ SW odpowiedzialny za nadzór inwestycji.
– Wysokość hali, w której powstaną kadłuby fregat Miecznik, to 43 metry, a wliczając zamontowany na dachu zespół urządzeń do wentylacji to nawet 46 metrów. Gigantyczne bramy hali mają podobne wymiary: 43 metry wysokości i 34 metry szerokości, co można porównać do powierzchni dwóch boisk do koszykówki. Zamontowane suwnice są w stanie udźwignąć nawet 100 ton. Powierzchnia zabudowy Hali Kadłubowej to blisko 6 tys. m2 – wylicza Maciej Poprawski.
Choć hala produkcyjna jest najbardziej widocznym elementem procesu modernizacji stoczni i przygotowania jej na realizacje programu Miecznik to nie jest elementem jedynym. Kolejnym z nich jest, również nowo wybudowana, hala produkcyjna o powierzchni niemal 5 tysięcy m2. W niej z kolei mieścić się będą wszystkie wydziały wyposażeniowe stoczni. Wraz z nią powstaje nowy budynek biurowy, na jego 4 kondygnacjach znajdzie się miejsce dla siedziby spółki PGZ SW, biura zarządzania programem Miecznik jak też zaplecze socjalne, z którego korzystać będą pracownicy stoczni.
Poza dwoma nowo wybudowanymi budynkami prace dotyczą też wielu mniej widocznych, choć nie mniej istotnych części infrastruktury stoczniowej. Wśród takich elementów wymienić należy modernizację i rozbudowę nabrzeża, prace dotyczące wzmocnienia dróg wewnętrznych i placów magazynowych, aby można było za ich pomocą bezpieczniej transportować elementy konstrukcyjne oraz wiele pomniejszych zadań. Stopień ich ukończenia ocenia się na około 98%, zaś całość prac inwestycyjnych na terenie PGZ SW ma się zakończyć, zgodnie z harmonogramem, w przeciągu najbliższych tygodni.
Za przeprowadzenie prac zleconych przez PGZ Stocznię Wojenną odpowiada konsorcjum składające się ze spółek NDI S.A., NDI SOPOT S.A. oraz Pekabex BET a łączna wartość inwestycji to ponad 300 milionów złotych.
Głównym powodem rozpoczęcia tak szeroko zakrojonej modernizacji Stoczni Wojennej jest program Miecznik. Ma on zaowocować budową i wprowadzeniem do służby w Marynarce Wojennej RP serii 3 nowoczesnych fregat rakietowych. Umowę na pozyskanie 3 takich okrętów podpisano pomiędzy Agencją Uzbrojenia a konsorcjum PGZ-Miecznik 27 lipca 2021 roku. Położenie stępki pod pierwszą z 3 nowych jednostek, przyszły ORP Wicher miało miejsce w PGZ Stoczni Wojennej 31 stycznia 2024 roku. Wodowanie okrętu ma nastąpić w 2026 roku, zaś przekazanie po pracach wyposażeniowych, serii prób stoczniowych oraz zdawczo-odbiorczych nastąpi 3 lata później. Położenie stępki pod drugi okręt nastąpi w 2025 roku, wodowanie w 2027 a przekazanie flocie w 2030 roku, dla trzeciej jednostki te daty to odpowiednio 2026, 2028 i 2031 rok.
![emisja bez ograniczeń wiekowych](https://s-nsk.ppstatic.pl/assets/nsk/v1.221.6/images/video_restrictions/0.webp)
STUDIO EURO 2024 ODC. 6
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?