Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 w Bydgoszczy z nową umową z KAI. Coraz bliżej powstania centrum serwisowego FA-50 w Polsce

Katarzyna Piojda
Katarzyna Piojda
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Firma Korean Aerospace Industries i Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 w Bydgoszczy nawiązały współpracę w zakresie napraw samolotów FA-50.

FA-50 Fighting Eagle to południowokoreański lekki 2-osobowy samolot bojowy. Teaming Agreement, do którego podpisania doszło w ubiegłym tygodniu (20 czerwca 2024 roku) dotyczy właśnie tych samolotów. Jest to porozumienie między przedsiębiorstwem KAI oraz zlokalizowaną w Bydgoszczy spółką WZL2. Dla niewtajemniczonych: firma KAI, będąca producentem wojskowych i cywilnych samolotów, została założona pod koniec lat 90-tych przez trzy koncerny przemysłowe Samsung, Daewoo i Hyundai, a powstała pod patronatem rządu.

Przypomnijmy, że już w 2022 roku ówczesny minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak, zatwierdził zawarte przez Agencję Uzbrojenia umowy ramowe z firmami z Republiki Korei w sprawie zakupów południowokoreańskiego uzbrojenia dla Sił Zbrojnych RP. Jedna z tych trzech umów dotyczy pozyskania przez polską stronę 48 samolotów bojowych FA-50 Fighting Eagle.

Umowa, zawarta w bieżącym miesiącu, określa obszary współpracy przemysłowej, która odnosi się do tzw. programu wsparcia eksploatacji samolotów FA-50, zwłaszcza w zakresie kompleksowego wsparcia logistycznego, a także obsługi, naprawy, remontu i modernizacji tych samolotów. Wybór KAI do współpracy był celowy, bowiem akurat to przedsiębiorstwo produkuje te lekkie samoloty bojowe.

- Umowa oznacza osiągnięcie kolejnego etapu rozwoju współpracy pomiędzy KAI i WZL2 w zakresie utrzymania i obsługi serwisowej samolotów FA-50. Cieszymy się, że KAI może przyczynić się do rozwoju polsko-koreańskiej współpracy wojskowej i przemysłowej - mówił Sang Jae Lee, wiceprezes wykonawczy KAI, dyrektor CS Center, przy podpisaniu porozumienia z WZL2.

Przedstawiciel bydgoskich zakładów również zabrał głos. - Podpisanie porozumienia z KAI otwiera przed WZL2 nowe możliwości oraz szansę na osiągnięcie najwyższego poziomu kompetencji i powstania centrum serwisowego FA-50 w Polsce. Serwisując samoloty FA-50, F-16, C-130, a w przyszłości F-35, Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. staną się główną organizacją wspierającą eksploatację samolotów polskich Sił Powietrznych - powiedział Dariusz Sokólski, pełniący obecnie funkcję prezesa Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 2.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefaobrony.pl Strefa Obrony