Wodowanie modernizowanego szwedzkiego okrętu podwodnego

Dawid Kamizela
Dawid Kamizela
Wodowanie okrętu podwodnego Södermanland
Wodowanie okrętu podwodnego Södermanland Saab
W środę, 26 czerwca w Karlskronie w stoczni koncernu Saab Kockums należącej do koncernu Saab miał miejsce wodowanie okrętu podwodnego Södermanland. Okręt ten od ubiegłego roku poddawany jest pracom, które mają za zadanie wydłużyć czas służby jednostki.

Umowa opiewająca na kwotę 470 mln szwedzkich koron, to jest ponad 40 milionów euro została podpisana 14 września 2022 roku. Zgodnie z informacjami Saaba jej przedmiotem jest umożliwienie eksploatacji przez szwedzką flotę przez kolejnych 6 lat. W tym celu okręt zostanie poddany około 50 modyfikacjom, zakres prac obejmuje również wymianę baterii. Wodowanie Södermanlanda nie kończy prac na jego pokładzie, które potrwają jeszcze wiele miesięcy.

To jedna z czterech jednostek

Södermanland to jedna z czterech jednostek typu A17 nazywanych też od imienia pierwszej wcielonej jednostki typem Västergötland. Cztery takie okręty zasiliły skład szwedzkiej marynarki wojenne w latach 1987-1990. Po upływie niemal 2 dekad dwa pierwsze OP, Västergötland i Hälsingland zostały zakupione przez Singapur i obecnie służą we flocie tego kraju jako klasa Archer.

Pozostała, najnowsza dwójka poddana została kilku modernizacjom zwiększającym jej możliwości bojowe i z powodzeniem służyła w szwedzkiej flocie przez kolejne lata. Taka sytuacja trwała aż do momentu wycofania ze służby Östergötlanda, od tego czasu jednostka ta służyła jako „dawca” części zamiennych dla swojego, pozostającego w aktywnej służbie bliźniaka.

Niedoszłe polskie „gap fillery”

W kwestii OP typu A17 jest też „polski wątek” bowiem jeszcze na początku 2019 roku pojawiły się nieoficjalne informacje sugerujące możliwość sprzedaży obydwu jednostek Marynarce Wojennej RP. Następnie już oficjalnie, fakt prowadzenia rozmów potwierdził ówczesny minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak. Szwedzka strona liczyła na to, że transakcja dotycząca „opcji pomostowej” zwiększy szansę krajowej oferty w postępowaniu na nowe jednostki, których pozyskanie obejmuje program Orka. Finalnie w lutym 2021 roku szef resortu obrony poinformował o fiasku rozmów, powodem ich przerwania miał być zbyt długi czas potrzebny na wcielenie jednostek do składu MW RP oraz koszt modernizacji.

Spekuluje się również że powodem fiaska sprzedaży było zwiększanie się zagrożenia ze strony rosyjskich sił morskich oraz opóźnienia związanych z budową najnowszych szwedzkich okrętów podwodnych typu A26. Finalnie jednostki pozostały w Szwecji a remont Södermanlanda ma być właśnie bezpośrednim następstwem problemów, jakie trapią budowę jednostek typu Blekinge. Budowa dwóch, zamówionych w 2015 roku OP postępuje wolniej niż przewidywano. Pierwotnie pierwszy okręt miał zostać przekazany flocie w 2022 roku, następnie datę tę przesunięto na rok 2024 a obecnie mówi się o roku 2027 lub 2028.

Dołączy do trzech jednostek

Z tego powodu, po zakończeniu prac Södermanland dołączy w linii do 3 nowszych okrętów typu A19 nazywanych też typem Gotland (z których trzeci Halland również przechodzi obecnie prace stoczniowe) i to z tej czwórki, do czasu podniesienia bandery na OP typu A26, przez kolejne lata składać się będą szwedzkie siły podwodne.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

STUDIO EURO 2024 ODC. 6

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefaobrony.pl Strefa Obrony