Wśród wystawców nie zabraknie polskiego przemysłu zbrojeniowego reprezentowanego między innymi przez Polską Grupę Zbrojeniową, to właśnie Borsuk stanowić będzie największy, prezentowany na jej stoisku „eksponat”.
Obecność na targach ma wymierny wymiar wizerunkowy
Co istotne i warte podkreślenia wóz, który dotarł przy pomocy lawety niskopodwoziowej do Paryża, nie jest demonstratorem technologii czy makietą, lecz w pełni funkcjonalnym pojazdem. Należy do partii czterech, zamówionych w kwietniu 2022 roku przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, wozów przedseryjnych, które posłużyły do przeprowadzenia badań operacyjnych, wykonanych przez SZ RP na poligonie w Orzyszu. Obecność na targach realnego BWP ma wymierny wymiar wizerunkowy, ale też stanowi próbę zainteresowania polskim, pływającym, Borsukiem odbiorców zagranicznych.
Badania realizowali specjaliści Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej
Sama konstrukcja znajduje się w bardzo istotnym miejscu swojej kariery. Kilka miesięcy temu dobiegły końca, prowadzone od połowy 2022 roku badania kwalifikacyjne wozu. Tak długi proces badań związany był z bardzo szerokim aspektem testów, jakim w Polsce poddawano Borsuka, sprawdzano między innymi właściwości jezdne podwozia, zdolność do pokonywania przeszkód wodnych, skuteczność uzbrojenia wozu czy wreszcie poziom odporności zarówno na ostrzał, jak i miny oraz improwizowane ładunki wybuchowe. Cały proces badań, standardowo dla SZ RP realizowany był przez specjalistów Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej a nadzorowany między innymi przez przedstawicieli Agencji Uzbrojenia, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Inspektoratu Wsparcia SZ oraz innych komórek Sił Zbrojnych.
MON deklaruje chęć pozyskania około 1400 nowych wozów
Obecnie HSW, WB Electronics i pozostałe firmy tworzące konsorcjum będące producentem BWP Borsuk, oczekują na kolejny, milowy, krok dotyczący zaprojektowanego pojazdu, to jest zamówienie wozów seryjnych. Jak dotychczas, jeszcze z udziałem poprzedniego szefa resortu obrony – Mariusza Błaszczaka podpisano w lutym 2023 roku jedynie umowę ramową na BWP. Zapisy dokumentu obejmują deklarację chęci pozyskania przez MON łącznie około 1400 nowych wozów w tym około 1000 w wersji Bojowego Wozu Piechoty oraz kilkuset w wersjach specjalistycznych. Zapisy te nie mają jednak mocy wiążącej. Aby produkcja tak potrzebnych SZ Borsuków mogła się faktycznie rozpocząć, podpisana musi zostać umowa wykonawcza, która sprecyzuje ilość zamówionych wozów, ich podział na określone wersje i harmonogram dostaw w poszczególnych latach. Co najważniejsze umowa lub umowy wykonawcze muszą przynieść firmom tworzącym konsorcjum gwarancje finansowe pozwalające na rozwój linii produkcyjnych wozu czy wieloletnie zamówienia komponentów Borsuka u polskich i zagranicznych poddostawców.
Nie żyje Kris Kristofferson
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?