Boeing i Airbus przejmują producenta kadłubów samolotów, firmę Spirit Aerosystems

Dawid Kamizela
Dawid Kamizela
Spirit Aerosystems
Spirit Aerosystems Spirit Aerosystems
Amerykański potentat lotniczy, firma Boeing, poinformowała w poniedziałek, że osiągnęła finalne porozumienie w kwestii zakupu Spirit Aerosystems, producenta struktur kadłubów do swoich maszyn. W wykupie firmy weźmie też udział europejski Airbus.

W poniedziałkowym komunikacie Boeing poinformował o osiągnięciu, po wielomiesięcznych negocjacjach, porozumienia dotyczącego przejęcia firmy Spirit Aerosystems. Koszt transakcji został ustalony na kwotę około 4.7 miliarda dolarów, choć biorąc pod uwagę straty tej ostatniej firmy  realny koszt transakcji szacowany jest na niemal 2 razy większą kwotę, to jest 8.3 miliarda dolarów. Jak precyzuje komunikat, w ramach fuzji każda z akcji Spirit Aerosystems zostanie zastąpiona ekwiwalentem akcji Beinga o średniej wartości 37 dolarów za pojedynczą akcję.  

Transakcja w interesie wszystkich stron

Przejęcie Spirit skomentował prezydent firmy Boeing:

”Wierzymy, że ta transakcja leży w najlepszym interesie naszych pasażerów, naszych klientów w postaci linii lotniczych, pracowników Spirit i Boeinga, naszych udziałowców oraz szerzej całego kraju. Dzięki reintegracji Spirit z naszą firmą jesteśmy w stanie w pełni zarządzać naszą produkcją komercyjną w tym naszymi systemami kontroli jakości i bezpieczeństwa oraz pracownikami którzy skoncentrowani będą na zapewnianiu bezpieczeństwa i jakości”.

 

Spirit Aerosystems był już bowiem wcześniej częścią amerykańskiego, lotniczego giganta. Główny oddział Spirit w Wichita wchodził w skład firmy Boeing od 1941 do 2005 roku, kiedy to w ramach procesu „optymalizacji kosztów” zdecydowano o wydzieleniu i sprzedaży działów zajmujących się mniej rentownymi pracami dotyczącymi produkcji struktur płatowców. Boeing stale pozostaje głównym klientem firmy, która odpowiada za znaczą część producji struktur takich maszyn jak Boeing 737 czy 777.

Zarówno Boeing jak i Spirit Aerosystems znalazły się w centrum uwagi opinii publicznej gdy kilka miesięcy temu w locie z maszyny Boeing 737 Max 9 wypadła, powodując dekompresję, „zaślepka” jednych z drzwi maszyny. Produkcja oraz odpowiednie zabezpieczenie feralnego komponentu było wspólną odpowiedzialnością obydwu firm

Airbus trzyma rękę na pulsie

Co ciekawe Boeing nie jest jedyną firmą, która przejmuje Spirit Aero. Drugą z nich jest europejski potentat i bezpośredni konkurent Boeinga, europejska firma Airbus. Jak przedsiębiorstwo poinformowało 1 lipca, trwają rozmowy dotyczące przejęcia części zakładów firmy wykonujących prace na rzecz Airbusa. Mowa między innymi o produkujących kadłuby maszyn A350 zakładach w Kinston w Północnej Karolinie i w Saint-Nazaire we Francji, produkujących skrzydła części kadłuba zakładach w Belfaście w Północnej Irlandii i Casablance w Maroku czy produkujących pylony maszyn A220 zakładach w Wichita w Kansas.

”Wraz z tym porozumieniem Airbus dąży do zapewnienia większej stabilności tak pod względem operacyjnym jak i finansowym łańcuchów dostaw dla produkowanych przez siebie samolotów cywilnych”.

Informuje firma w komunikacie.

W związku ze stratami, które generują oddziały współpracujące z Airbusem firma ta wynegocjowała warunki transakcji, w ramach których za pozyskanie wcześniej wymienionych oddziałów zapłaci symboliczną kwotę 1 dolara. Dodatkowo to Spirit Aerosystems zapłaci Airbusowi około 560 milionów dolarów rekompensaty.

od 7 lat
Wideo

Materiał partnera zewnętrznego NBP

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefaobrony.pl Strefa Obrony