Boeing dostarczył SZ USA pierwszy seryjnie wyprodukowany śmigłowiec CH-47F Block II Chinook

Dawid Kamizela
Dawid Kamizela
Śmigłowiec CH-47F Chinook
Śmigłowiec CH-47F Chinook Boeing
Jak poinformowała firma Boeing, 1 lipca SZ USA otrzymały pierwszy seryjnie wyprodukowany śmigłowiec CH-47F Block II Chinook. Maszyna jest jednym z 465 egzemplarzy tych wiropłatów, które planują pozyskać Wojska Lądowe USA.

Umowy dotyczące prac nad Chinookami Block II zostały zawarte w latach 2020-2024 a ich łączna wartość przekroczyła już obecnie kwotę miliarda dolarów. Większość „nowych” wiropłatów ma powstać w ramach konwersji maszyn już służących w US Army, to jest CH-47F Block I których produkcja została rozpoczęta w 2006 roku i które obecnie stanowią podstawę sił transportowych w obrębie lotnictwa śmigłowcowego amerykańskich wojsk lądowych.

Dostawę pierwszego CH-47F Block II skomentowała zarządzająca tym programem Heather McBryan

Zmiany w nowej wersji

”CH-47F Block zapewnia US Army wzrost zdolności objawiający się w możliwości przetransportowania większego ładunku na większą odległość czyniąc maszynę jeszcze bardziej przydatną. Program modernizacyjny pozwala, sprawdzonym w warunkach bojowych Chinookom odgrywać kluczową rolę na multidomenowym polu walki”.  

Sercem najnowszego wariantu Chinooka jest nowy układ napędowy oparty na dwóch silnikach turbo wałowych Honeywell T55-715 które w połączeniu ze zmodernizowaną przekładnia zapewniają znaczny wzrost udźwigu maszyny. Aby możliwości te zostały wykorzystane zmianom uległ również system paliwowy a wzmocnieniu poddano strukturę płatowca. Dzięki wszystkim tyn zabiegom wersja Block II jest w stanie około 10 ton ładunku co oznacza 10% wzrost w porównaniu ze swoim poprzednikiem.

Kolejną akcentowaną przez firmę przewagą CH-47F Block II nad starszym wariantem jest zmniejszenie kosztów eksploatacji śmigłowca. Zostało ono osiągnięte dzięki użyciu nowych systemów zabezpieczenia logistycznego, nowych rozwiązań oraz uproszczeniu procedur serwisowych.  

 

Jak powiedziała Viva Kelly, odpowiadająca w US Army za programy US Army Cargo Helicopters

Jako nowa, armijna ciężka platforma transportowa przyszłości, CH-47F Block II zapewnia zwiększone zdolności w dziedzinie transportowej jednocześnie, niezmiennie będąc w stanie spełnić wymagania Armii dotyczące zdolności do reagowania i działania w wymiarze strategicznym.

Nowa wersja już w planach

Chociaż wraz z dostawą pierwszej wyprodukowanej maszyny seryjnej wdrażanie Chinooków Block II znajduje się na początku wieloletniej drogi już teraz US Army pracuje nad kolejną wersją tej na wskroś sprawdzonej maszyny. Mowa o śmigłowcu CH-47F w wersji Block III, której wdrożenie planowane jest na drugą połowę obecnej dekady. Ponownie, punktem wyjścia dla kolejnej wersji Chinooka będą nowe jednostki napędowe, których opracowanie odbędzie się w ramach programu FATE (Future Affordable Turbine Engine). Biorąc powyższe pod uwagę dalsza przyszłość CH-47 w SZ USA jak i wśród odbiorców eksportowych jest niezagrożona.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Eurojackpot. Które kraje wygrywają najczęściej?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefaobrony.pl Strefa Obrony