Samoloty Su-22 były przez 35 lat remontowane w bydgoskich WZL2. To już jest koniec

Katarzyna Piojda
Popularny "Tygrysek", czyli Su-22 w wieku emerytalnym przeszedł na zasłużony odpoczynek
Popularny "Tygrysek", czyli Su-22 w wieku emerytalnym przeszedł na zasłużony odpoczynek Fot. WZL 2 Bydgoszcz
Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 w Bydgoszczy przez 35 lat remontowały i modernizowały samoloty Su-22. Właśnie przestały i oficjalnie pożegnały ostatnią taką maszynę.

Samoloty Suchoj Su-22 to w Polsce najdłużej latające maszyny bojowe w Siłach Powietrznych (poprzednia wersja nosiła nazwę Su-20). Są też zaliczane do samolotów atakujących (wojsko używało ich do niszczenia - jak to określało - mniej zaawansowanych celów powietrznych). Produkowano je w latach 80-tych w Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich, a pierwsze egzemplarze były dostarczane do naszego kraju rozmontowane.

Po raz pierwszy Su-22 trafiły do polskiego lotnictwa wojskowego w 1984 roku. Były w dwóch wersjach: myśliwsko-bojowej i szkolno-bojowej. Jak na pierwszą połowę lat 80-tych, Su-22 były samolotami zaawansowanymi technologicznie. Posiadały bowiem m.in. zmienną geometrię skrzydeł. Oznaczało to, że ze wzrostem prędkości, zwiększał się kąt skosu skrzydeł, co pozwalało osiągać jeszcze większe prędkości. Su-22 był w stanie przekroczyć prędkość dźwięku.

Su-22, podobnie, jak MiG-29, zostały z czasem zastąpione nowszymi modelami, chociażby amerykańskimi myśliwcami F-16. W połowie 2022 roku Ministerstwo Obrony Narodowej zapowiadało wycofanie wszystkich Su-22 oraz MiG29. Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 w Bydgoszczy przez 35 lat zajmowały się naprawami, remontami i modernizacją Su-22. Remonty właśnie się skończyły. Nastąpiło uroczyste pożegnanie z… „Tygryskiem”.

- 29 sierpnia 2024 roku samolot Su-22 UM3K nr 707, popularny jako „Tygrysek” (to z racji swojego wyglądu), odleciał z lotniska w Bydgoszczy do Mirosławca - informuje zespół prasowy WZL2 w Bydgoszczy.

W WZL2 wspominają przy okazji początki współpracy w zakresie remontów Su-22. - Pierwszym wyremontowanym w WZL2 samolotem był Su-22 UM3K nr 310 z 6 pułku z Piły. Odleciał do służby w lutym 1991 roku. Przez całe 35 lat samoloty te przeszły wiele przeobrażeń w zakładzie, od dostosowania awioniki do standardów NATO do zupełnej zmiany kamuflażu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wiemy ile osób zginęło w powodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefaobrony.pl Strefa Obrony